Putrajaya, 6 Mac 2014 ÔÇô Kementerian Dalam Negeri hari ini membuka ruang seluasnya kepada masyarakat untuk menyalurkan aduan dan mendapatkan info terkini mengenai perkhidmatan KDN dengan mengadakan Hari Bertemu Pelanggan yang diadakan pada hari Khamis setiap minggu.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pada sidang media selepas menyertai program ini berkata, Hari Bertemu Pelanggan merupakan usaha KDN yang mahu mempermudahkan urusan orang ramai mengikut peraturan dan prosedur yang ditetapkan.
Beliau menambah, KDN prihatin dalam memahami permasalahan rakyat dan mengambil langkah proaktif bagi memudahkan orang ramai yang mempunyai urusan dan masalah yang berhubung kait dengan peraturan KDN, jabatan dan agensi.
Beliau turut memaklumkan bahawa urusan mengenai permohonan mendapatkan pembantu rumah dan taraf permaustatin tetap merupakan aduan yang paling banyak diterima oleh kementerian, jabatan dan agensi ini.
Selain menteri, turut serta dalam program ini ialah ketua pengarah dari setiap jabatan dan agensi serta pegawai kanan kementerian.
"Sebelum ini lazimnya hanya pegawai yang selesaikan tetapi hari ini saya sendiri bersama ketua pengarah setiap jabatan dan agensi serta pegawai kanan kementerian turun padang membantu menyelesaikan masalah orang ramai secara langsung," katanya.
Program ini berlangsung di Dewan Gemilang, KDN Putrajaya mulai jam 9.00 pagi hingga 4.30 petang.
Sehubungan itu, orang ramai dialu-alukan untuk hadir dan berurusan dengan mana-mana kaunter yang dibuka seperti kaunter Bahagian Pengurusan Pekerja Asing, Bahagian Hal Ehwal Imigresen, Bahagian Pendaftaran Negara dan Pertubuhan, Bahagian Kawalan Penapisan Filem dan Penguatkuasaan serta Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran.