Selamat Datang
Pautan Pantas Maklumat Korporat, Direktori, Perkhidmatan Online, Terkini dan Menu Portal
Selamat Datang
Pautan Pantas Maklumat Korporat, Direktori, Perkhidmatan Online, Terkini dan Menu Portal
Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pengunjung Portal Kementerian Dalam Negeri. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain sila hubungi kami di talian 03- 8886 8533 atau e-mel kepada kami di Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Bahagian Akaun |
|
UNIT AMANAH, DEPOSIT & PANJAR : |
|
1 | Bilakah Penyata Penyesuaian Amanah/Deposit/Panjar perlu dikemukakan oleh PTJ ke Bahagian Akaun KDN? |
Jawapan : Berdasarkan AP 143 (b) dan Pekeliling Perbendaharaan Bil. 8/1987, Penyata Penyesuaian Akaun Amanah/Deposit/Panjar hendaklah disediakan bagi menyesuaikan baki rekod perakaunan Jabatan dengan Laporan Terperinci yang dikeluarkan oleh Pejabat Perakaunan dalam tempoh 14 hari daripada tarikh terima Laporan Terperinci. |
|
2 | Bagaimanakah tatacara pengurusan Akaun Amanah Awam/Kerajaan? |
Jawapan : Perbendaharaan Malaysia ada mengeluarkan Tatacara Pengurusan Akaun Amanah Yang Ditubuhkan Di Bawah Seksyen 9, Akta Acara Kewangan 1957 untuk dijadikan panduan di dalam menguruskan Akaun Amanah Awam dengan teratur dan berkesan. Sila rujuk Pekeliling Perbendaharaan WP 10.4. Bagi Akaun Amanah Khas dan Akaun Amanah Kerajaan (Seksyen 10, Akta Acara Kewangan 1957), PTJ dicadangkan untuk mengguna pakai PP yang sama sebagai panduan dalam menguruskan akaun amanah berkenaan. |
|
3 | Apakah tindakan yang perlu diambil terhadap deposit yang boleh dituntut namun tidak dituntut oleh pendeposit? |
Jawapan : a)Jika tiada sebab-sebab tertentu, deposit yang tidak dituntut selepas tempoh 12 bulan dari tarikh deposit boleh dikembalikan hendaklah diberitahu dalam Warta Kerajaan. b)Jika deposit itu masih tidak dituntut dalam masa 3 bulan selepas diwartakan maka ia hendaklah dikreditkan ke hasil Kerajaan (Kod Hasil : 81302 - Wang Tidak Dituntut) |
|
4 | Apakah syarat-syarat dan prosedur untuk memohon pembukaan panjar wang runcit (PWR)? |
Jawapan : Permohonan mewujudkan PWR hanya diluluskan kepada pejabat yang berstatus PTJ. Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan mewujud PWRadalah seperti berikut:
|
|
5 | Apakah syarat-syarat dan prosedur untuk memohon penambahan amaun apungan PWR? |
Jawapan : Permohonan menambah amaun apungan PWR dibenarkan kepada semua Pemegang PWR sedia ada iaitu sama ada berstatus PTJ atau pun Pusat Kos. Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan menambah PWR  adalah seperti berikut:
|
|
6 | Apakah prosedur untuk memohon penutupan/mengurang PWR? |
Jawapan : Dokumen yang perlu dikemukakan bagi permohonan menutup/mengurang PWR adalah seperti berikut :
Setelah kelulusan JANM diperolehi, amaun PWR yang berkenaan perlu dipulangkan kepada JANM dengan memasukkan amaun tersebut ke dalam Akaun Bank Terimaan Pejabat Perakaunan di mana rekupmen dibuat.Dokumen yang perlu dikemukakan kepada Bahagian Akaun KDN setelah amaun PWR dipulangkan adalah seperti berikut:
|
|
7 | Apakah pembayaran yang boleh dibuat daripada PWR? |
Jawapan : Pembayaran yang boleh dibuat daripada PWR adalah perbelanjaan rasmi berdasarkan kriteria seperti berikut:
|
|
8 | Apakah Laporan FBL1N bagi PWR? |
Jawapan : Laporan FBL1N PWR adalah Laporan Terperinci Tunai PWR yang menunjukkan semua transaksi PWR yang dibuat melalui Modul Panjar eSPKB/manual. Laporan ini digunapakai bagi menggantikan Laporan C350 buat sementara waktu sehinggalah Laporan C350 yang dijana adalah stabil. |
Lembaga Penapis Filem
Lembaga Parol
Lembaga Pencegahan Keganasan
Setia Perkasa 1, 2, 7 & 9, Kompleks Setia Perkasa, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62546 Putrajaya |
Tel: 03 8000 8000 Fax : 03-88891613 / 03-88891610 |
pro[at]moha[dot]gov[dot]my |
Dasar Privasi | Dasar keselamatan | Penafian | Bantuan | Soal Selidik | Soalan Lazim | Peta Laman | RSS Feed | Lokasi
Dasar Privasi | Dasar keselamatan | Penafian | Bantuan | Soal Selidik | Soalan Lazim | Peta Laman | RSS Feed | Lokasi