Bahagian Akaun, Kementerian Dalam Negeri (KDN) adalah salah satu bahagian di bawah Sektor Pengurusan KDN dan merupakan sebuah Pejabat Perakaunan. Bahagian Akaun terdiri daripada 5 seksyen iaitu Seksyen Pengurusan Perakaunan, Seksyen Perakaunan Kewangan, Seksyen Perundingan, Seksyen Pemantauan dan Seksyen Pentadbiran dan Kewangan. Bahagian Akaun diketuai oleh Ketua Akauntan dengan gred JUSA C dan mempunyai perjawatan diluluskan seramai 116 orang.
Bahagian Akaun bertanggungjawab memastikan memperakaunkan kutipan hasil kerajaan, menguruskan pembayaran bagi perbelanjaan, menyediakan laporan perakaunan dan memberi khidmat nasihat berkaitan dengan perakaunan dan kewangan Kementerian.
Tugas-tugas yang dijalankan adalah bagi memastikan bayaran dibuat mengikut peraturan dan dalam tempoh yang ditetapkan termasuk pembayaran gaji, menentukan ketepatan pungutan hasil kerajaan dan menyediakan Penyata Kewangan lengkap Kementerian. Disamping itu juga, Bahagian Akaun perlu memastikan pelaksanaan sistem yang dibangunkan memenuhi kehendak tatacara perakaunan, memberi khidmat nasihat perakaunan dan kewangan, menjalankan program naziran, menyemak dokumen akaun terimaan dan mengadakan lawatan mengejut ke Pusat Tanggungjawab (PTJ).
Bahagian Akaun juga terlibat di dalam menganjurkan kursus-kursus, latihan dan bengkel kewangan dan perakaunan kepada Pusat Tanggungjawab (PTJ)
dan pengumpulan maklumat pengurusan. Kewujudan lima (5) seksyen ini juga adalah bagi memantapkan pengurusan Bahagian Akaun di dalam merealisasikan pelaksanaan Perakaunan Akruan.
Fungsi
Memberi khidmat nasihat berkaitan pengurusan perakaunan dan kewangan termasuk sistem perakaunan Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) kepada Pusat Tanggungjawab (PTJ).
Visi
Sebagai Peneraju Terbilang dalam Perakaunan Kewangan dan Perakaunan Pengurusan Sektor Awam.
Misi
Mengukuhkan Pengurusan Kewangan Sektor Awam secara berhemat dengan dasar yang progresif dan sistem perakaunan yang efisien menerusi kakitangan profesional dan kolaborasi strategik.
Objektif
- Memastikan Penyata Kewangan Kementerian Dalam Negeri disediakan dengan benar dan saksama.
- Memberi khidmat nasihat berkualiti bagi meningkatkan akauntabiliti dan ketelusan sistem pengurusan perakaunan dan kewangan kementerian/ jabatan/ agensi.
- Memastikan perkhidmatan perakaunan dan pengurusan maklumat kewangan dilaksanakan dengan cekap dan berkesan selaras dengan undang-undang, piawaian dan polisi perakaunan, peraturan kewangan serta amalan terbaik.
- Membantu kerajaan dalam membuat keputusan yang berkesan.
- Meningkatkan tahap kompetensi pegawai perakaunan dari semasa ke semasa agar dapat menjalankan tugas selaras dengan peraturan dan tatacara ditetapkan.