telephone03 - 8000 8000 envelopepro[at]moha[dot]gov[dot]my

phone  03 - 8000 8000       
email  pro[at]moha[dot]gov[dot]my


Soalan Lazim Hubungi Kami Aduan dan Maklum Balas Peta Laman

kdnfaqkdncontactuskdnfeedbackkdnmap

logo-header

logo-header

Perkhidmatan Teras

Perkhidmatan Teras
Mengurus dan mengendalikan perkhidmatan ICT yang dikategorikan seperti berikut :

  • Khidmat Korporat ICT
  • Operasi ICT
  • Aplikasi ICT

Kaunter Helpdesk ICT
Bahagian ini juga telah mewujudkan Kaunter Helpdesk ICT mulai 26 Ogos 2010 bagi membantu warga KDN membuat aduan tentang sebarang masalah atau kerosakan melibatkan perkakasan atau aplikasi ICT. Aduan masalah atau kerosakan boleh dibuat melalui telefon atau e-mel seperti berikut:
Telefon: 03-8886 3350 

Emel: aduan[@]moha[.]gov[.]my

Masa operasi: 8.00 pagi hingga 5.00 petang (waktu bekerja)


Bahagian ini terbahagi kepada lima (5) unit utama:

  1. Seksyen Perancangan Strategik Dan Pentadbiran
  2. Seksyen Arkitektur Dan Inovasi Digital
  3. Seksyen Pembangunan Aplikasi Teras
  4. Seksyen Pembangunan Aplikasi Korporat
  5. Seksyen Teknikal Dan Infrastruktur ICT

Seksyen Perancangan Strategik Dan Pentadbiran

  • Menyelaras pembangunan dan pelaksanaan Pelan Strategik Pendigitalan (PSP) KDN.
  • Memberi khidmat nasihat berkenaan PSP kepada Jabatan/Agensi KDN.
  • Menyelaras permohonan kelulusan kertas cadangan pelaksanaan projek ICT bagi Jawatankuasa Teknikal ICT (JTI), Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) dan Jawatankuasa Teknikal ICT Sektor Awam (JTISA) bagi KDN dan Jabatan/Agensi.
  • Menyelaras permohonan pembentangan Technology Update oleh pihak syarikat.
  • Merancang, mengkaji dan menyelaras keperluan latihan ICT warga KDN.
  • Mengenalpasti keperluan kompetensi dan trek kepakaran ICT bagi personel ICT KDN dan Jabatan/Agensi KDN.
  • Merancang dan menyelaras mesyuarat Pengurus-Pengurus ICT KDN.
  • Menyelaras perancangan dan pelaksanaan Perkhidmatan End-To-End (E2E) dan Online Service Index (OSI).
  • Bertanggungjawab menyelaras maklum balas mesyuarat, laporan tahunan, kajian dan lain-lain maklum balas yang berkenaan.
  • Mengurus dan memantau pengurusan sumber manusia, perkhidmatan, kewangan dan pentadbiran pejabat

Seksyen Arkitektur Dan Inovasi Digital

  • Menyelaras pembangunan dan pelaksanaan Enterprise Architecture (EA) KDN.
  • Menjadi champion dalam pelaksanaan inisiatif digital oleh agensi pusat.
  • Meneroka teknologi baharu dan mengenalpasti keperluan penambahbaikan terhadap perkhidmatan digital KDN.
  • Menyelenggara sistem perkhidmatan digital KDN berikut :

1.Electronic Security Industry Management System (eSIMS)
2.Semakan Online eSIMS
3.Weapons and Explosive Management System (WEMS)
4.Sistem Pengurusan Kewangan (SPKW)
5.Sistem Pengurusan Kelulusan KDN (ezApprove)
6.Sistem Soal Jawab Parlimen KDN (Parlimen)
7.Sistem Maklumat Tanah KDN (eTanah)
8.Sistem Pengurusan Latihan (MyLatihan)
9.Sistem MyStatistik
10.Dashboard MyStatistik KDN
11.Portal Dashboard MyStatistik
12.Sistem Maklumat Pengurusan Kenderaan (SMPK)
13.Sistem Maklumat Perolehan (SMP)

  • Merancang, menganalisis, merekabentuk dan menguruskan integrasi dalaman dan luaran

Seksyen Pembangunan Aplikasi Teras

  • Mengenal pasti keperluan/penambahbaikan dan membangunkan sistem aplikasi teras baharu KDN.
  • Menyelenggara sistem teras KDN:

1.Sistem Pengurusan Penapisan Filem (iLPF)
2.Sistem Pengurusan Perintah-Perintah
3.Sistem Pengurusan & Percetakan Pelekat 2D Barkod (eBPS)
4.Sistem Kawalan Penerbitan Dan Teks al-Quran (ePQ)
5.Sistem Kawalan Penerbitan (SKP)
6.Sistem ePermit
7.Sistem Aplikasi Mobile (mPQ)
8.Sistem Pengurusan Teks al-Quran (uPQ)
9.Sistem Pengurusan Permohonan Warganegara & Rayuan Pertubuhan (ePP)
10.Sistem Aduan Integriti
11.Sistem Pendaftaran Peserta Seminar (eDaftar)
12.Sistem Tempahan Bilik Mesyuarat (STBM)
13.Sistem Perpustakaan KDN (KOHA)
14.Sistem Agihan Tempat Letak Kenderaan (iPark)
15.Sistem ePerintah – Pemantauan Orang Pengawasan Polis (MyOPP)

  • Merancang, menganalisis, merekabentuk dan menguruskan integrasi dalaman dan luaran.
  • Menyelaras Data Terbuka KDN.

Seksyen Pembangunan Aplikasi Korporat

  • Mengenal pasti keperluan/penambahbaikan dan membangunkan sistem aplikasi sokongan baharu KDN.
  • Menyelenggara sistem aplikasi sokongan KDN:

1.Portal KDN
2.Sistem Profiling Keselamatan (SPIKS)
3.Sistem Pengurusan Terimaan dan Penyesuaian (MySTEP)
4.Sistem Permohonan Temujanji KDN (eTemujanji)
5.Sistem Permohonan Pembukaan Fail dan Jilid Online (MyFile)
6.Sistem Hab Inovasi
7.Sistem Pemprofilan Rekrutment (SPIER)
8.Sistem Permohonan Perubahan (eCR)
9.Sistem Pengurusan Sumber Manusia (eHR)
10.Sistem eSurat
11.Sistem Permohonan Online IT KDN (SPICT)
12.Sistem eWarga
13.Laman Web PUSPANITA
14.Sahabat KDN
15.Gerbang aplikasi psikologi (GAP)
16.eCirculation

  • Menyelaras integrasi data KDN dengan Jabatan/Agensi di bawahnya dan merekabentuk gerbang Application Programming Interface (API).
  • Menyelaras pembangunan multimedia.
  • Menyelaras Data Raya KDN.

Seksyen Teknikal Dan Infrastruktur ICT

  • Memberi khidmat nasihat dan maklum balas berkaitan spesifikasi, implementasi dan pengagihan pembekalan perkakasan ICT KDN dan Jabatan/Agensi di bawahnya.
  • Merancang dan mengurus kapasiti, ketersediaan dan kesinambungan sumber ICT.
  • Merancang dan menguruskan perolehan dan pelaksanaan projek pembekalan dan penyelenggaraan perkakasan, perisian dan infrastruktur ICT bagi KDN, RELA, JPPM, IPSOM dan LPF.
  • Memantau prestasi service level agreement (SLA), hasil kerja dan kepatuhan vendor semasa dan pasca fasa projek.
  • Mengurus pendaftaran, pelupusan, peminjaman dan pelaporan aset alih dan inventori ICT.
  • Memantau keselamatan siber Kementerian.
  • Memberi khidmat bantuan teknikal bagi program-program anjuran Bahagian/Kementerian.
  • Menyediakan pelaksanaan meja bantuan secara berpusat dan perkhidmatan sokongan teknikal tahap pertama, tahap kedua serta tahap ketiga kepada KDN, RELA, JPPM, IPSOM dan LPF.
  • Merancang dan mentadbir kerja-kerja operasi pangkalan data secara keseluruhan.

AGENSI & PAUTAN LUAR


AGENSI & PAUTAN LUAR


alamat Setia Perkasa 1, 2, 7 & 9, Kompleks Setia Perkasa, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62546 Putrajaya
hubungi Tel: 03 8000 8000
Fax : 03-88891613 / 03-88891610
emel pro[at]moha[dot]gov[dot]my

Hakcipta Terpelihara © Kementerian Dalam Negeri 2018
Paparan terbaik pada Mozilla Firefox 3, Internet Explorer 10
dan Google Chrome dengan resolusi minima 1366x768

fb3 update tweet update youtube insta

Kemaskini Terakhir: 21 November 2024.
Jumlah Pelawat : 1121200

moha qrcode